تاثیر محتوای تکراری برروی سئوی وب سایت

تاثیر محتوای تکراری برروی سئوی وب سایت

محتوای تکراری ، محتوایی است که بیشتر از یک‌بار در اینترنت انتشار پیدا کند. مطلبی در یک وب‌سایت با ULR خاص در محیط اینترنت منتشر می‌شود، اگر این مطلب در آدرس وب‌سایت دیگری مشاهده شود که ULR متفاوتی دارد، محتوای تکراری شناخته می‌شود.

این موضوع نه‌تنها بر پنالتی شدن سایت تأثیر دارد، بلکه بر رتبه سایت در موتورهای جستجو هم تأثیر می‌گذارد. زمانی که محتوای شما بیش از یک‌بار در محیط اینترنت پیدا می‌شود، گوگل نمی‌تواند تصمیم بگیرد که کدام محتوا بهتر و معتبرتر است و کدام را می‌تواند به‌عنوان محتوای برتر به کاربر معرفی کند.

چرا محتوای تکراری مهم است؟

برای موتورهای جستجو
محتوای تکراری منجر به سه مسئله و مشکل اصلی در موتورهای جستجو می‌شود:

  • موتورهای جستجو نمی‌توانند تشخیص دهند که کدام نسخه مقاله قدیمی‌تر است و کدام مقاله از روی مقاله دیگر نوشته‌شده است.
  • موتورهای جستجو نمی‌توانند میزان اعتبار، صداقت و یا درستی متنی نسبت به متن دیگر را تشخیص دهند و متن وب‌سایت شمارا از وب‌سایت‌های غیر معتبر تفکیک کنند.
  • موتورهای جستجو نمی‌دانند که کدام مطلب را در صفحه نتایج در صدر نمایش دهند.

برای صاحبان وب‌سایت‌ها
زمانی که محتوای تکراری در محیط اینترنت منتشر می‌شود، صاحبان وب‌سایت‌ها در رتبه‌بندی دچار مشکل می‌شوند و ترافیک وب‌سایت خود را از دست می‌دهند. این از دست دادن ترافیک از دو مشکل سرچشمه می‌گیرد:

  • موتورهای جستجو به‌منظور بهبود تجربه جستجو، به‌ندرت دو نسخه از یک مطلب را در فضای اینترنتی منتشر می‌کنند، درنتیجه بر اساس یک تصمیم‌گیری بهترین گزینه را برای نمایش انتخاب می‌کنند. همین موضوع ممکن است منجر به نادیده گرفته شدن مطلب قوی‌تر شود.
  • میزان عدالت در انتخاب بهترین لینک در این پروسه با مشکل مواجه می‌شود چون وب‌سایت‌های زیادی از یک مطلب تکراری در تولید محتوا استفاده می‌کنند. تمام لینک‌های داخلی یک محتوا به بخشی از محتوا اشاره می‌کند، موتورهای جستجو تشخیص نمی‌دهند که یک لینک تکراری چند بار در مطلب آمده است. لینک‌های داخلی یکی از فاکتورهای مهم رده‌بندی وب‌سایت است، همین مسئله ممکن است در میزان دیده شدن سایت در موتورهای جستجو تأثیر بگذارد.

نتیجه چیست؟ موتور جستجو به بخشی از محتوا توجه نمی‌کند، به این موضوع توجه می‌کند که کدام محتوا، محتوای اصلی است و از کیفیت و استانداردها پیروی می‌کند.
تاثیر محتوای تکراری برروی سئوی وب سایت - 1
مشکل محتوای تکراری چگونه رخ می‌دهد؟
در بسیاری از موارد وب‌سایت‌ها از عمد محتوای تکراری تولید نمی‌کنند و هدف آن‌ها کپی کردن از وب‌سایت دیگری نیست. بر اساس تخمین‌های زده‌شده بیش از ۲۹ درصد از فضای اینترنت را محتوای تکراری تشکیل می‌دهد.

بهتر است به برخی عوامل و راه‌هایی که منجر به تکراری شدن محتوا می‌شود نگاهی بیندازیم:

  1. تغییرات URL
    پارامترهای ULR مثل ردیابی کلیک و برخی کدهای آنالیتیکس عامل ایجاد بعضی مشکلات درزمینهٔ محتوای تکراری شود. گاهی مشکل پارامترها در مشکلات ULR این موضوع را تشدید می‌کند.
    session ID یکی از اصلی‌ترین مسائلی است که منجر به تولید محتوای تکراری می‌شود. این مسئله زمانی رخ می‌دهد که کاربر با هر دستگاه، با یک ULR متفاوت به یک وب‌سایت متصل می‌شود.
    تاثیر محتوای تکراری برروی سئوی وب سایت - 2
    تهیه نسخه‌ای از یک محتوا که مناسب برای پرینت گرفتن باشد، مشکل دیگری است که منجر به ایندکس شدن محتواهای تکراری می‌شود.
    تاثیر محتوای تکراری برروی سئوی وب سایت - 3
    مهم‌ترین درسی که در این بخش می‌گیریم این است که از اضافه کردن پارامترهای اضافی برای ساخت یک ULR جدید خودداری کنیم. (اطلاعات اضافی می‌توانند در قالب اسکریپت به متن اضافه شوند).
  2. ۲.HTTP در مقابل HTTPS یا WWW در مقابل صفحه‌های بدون WWW
    اگر وب‌سایت شما دارای دو صفحه جداگانه، یک نسخه با WWW و یک نسخه بدون WWW است (یک نسخه با پیشوند و یک نسخه بدون پیشوند)، شما صفحاتی با محتوای تکراری در اینترنت دارید.
    همین مسئله در رابطه با وب‌سایت‌هایی که دارای دو نسخه http:// و https:// است هم صدق می‌کند. اگر هر دو نسخه وب‌سایت شما در حال فعالیت هستند و در موتورهای جستجو قابل‌دسترس‌اند، شما محتوای تکراری تولید کرده‌اید.
  3. محتوای تکراری یا کم‌ارزش
    منظور از محتوا تنها پست‌های یک وبلاگ و یا یک مقاله در وب‌سایت‌ها نیست، حتی یک محصول هم می‌تواند به‌عنوان یک محتوای تکراری شناخته شود. وب‌سایت‌هایی بانام اسکرپر (Scrapers) محتوای شمارا کپی می‌کنند و در وب‌سایتشان منتشر می‌کند (البته کار این وب‌سایت‌ها کپی کردن محتوای سایت‌های دیگر است!)، این سایت‌ها خود منبعی برای سایت‌های دیگر هستند تا آن وب‌سایت‌ها هم از شما کپی کنند.
    یکی از مشکلات اساسی برای وب‌سایت‌های فعال درزمینهٔ، وب‌سایت‌های متفاوتی است یک محصول را با اطلاعات یکسان به فروش می‌رسانند و همین مسئله باعث می‌شود تا محتوای تکراری تولید شود.

چگونه مشکل محتوای تکراری را حل کنیم؟

وقتی صحبت از حل کردن مشکل محتوای تکراری می‌شود، اولین نکته‌ای که به ذهنمان می‌رسد این است که کدام محتوا، محتوای اصلی است و کدام محتوا تکراری است.

زمانی که محتوایی با ULR یکسان در فضای اینترنت منتشر می‌شود، این محتوا برای موتور جستجو طبقه‌بندی و دسته‌بندی می‌شود. سه‌راه اصلی برای بررسی این موضوع را شرح می‌دهیم:

از ریدایرکت ۳۰۱ برای ULR درست استفاده کنید، استفاده از rel=canonical و یا ابزارهای کنسول جستجوی گوگل هم دیگر پیشنهادها است. (تگ Canonical راهی برای کمک به گوگل برای تشخیص بهترین مطلب، میان مطالبی است که شباهت زیادی به هم دارند).

ریدایرکت ۳۰۱
در بسیاری از مواقع، استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ برای انتقال بازدیدکنندگان از وب‌سایتی با محتوای تکراری به آدرس دیگر، مفید و کاربردی است. زمانی که چند صفحه با محتوای تکراری به یک صفحه تبدیل می‌شود، نه‌تنها رتبه‌بندی آن در کنسول‌های جستجو تغییر می‌کند، رقابت بیهوده میان این صفحات هم از بین می‌رود. وقتی تمام این صفحات ترکیب‌شده و به یک صفحه قدرتمند تبدیل می‌شود محبوبیت بیشتری به دست می‌آورد. این روند تأثیر مثبتی بر رتبه‌بندی صفحه شما در موتور جستجو دارد.
تاثیر محتوای تکراری برروی سئوی وب سایت - 4
Rel=canonical
یکی دیگر از راه‌هایی که با استفاده از آن می‌توانیم جلوی انتشار محتوای تکراری را بگیریم، استفاده از ویژگی Rel=canonical است. زمانی که از تگ کنونیکال یا کد Rel=canonical استفاده می‌شود، یک آدرس در صفحه قرار می‌گیرد، گوگل به آدرسی که در این تگ قرار دارد توجه می‌کند و صفحه تگ شده را ایندکس می‌کند. درواقع گوگل این لینک را در رتبه‌بندی در نظر می‌گیرد.
تاثیر محتوای تکراری برروی سئوی وب سایت - 5
ویژگی Rel=canonical بخش ابتدایی HTML در وب‌سایت است و شبیه به فرمت زیر است:

فرمت کلی:
تاثیر محتوای تکراری برروی سئوی وب سایت - 6
ویژگی rel=canonical در ابتدای HTML هر صفحه تکراری اضافه می‌شود، با اضافه کردن بخش «ULR صفحه اصلی» لینک صفحه اصلی جایگزین می‌شود. (مطمئن شوید که از علامت سؤال استفاده کرده باشید.) قدرت این ویژگی به‌اندازه ریدایرکت ۳۰۱ است و بازدیدکننده را به صفحه درست هدایت می‌کند. درروش rel=canonical به‌جای انتقال سرور صفحه‌ای جایگزین صفحه دیگر می‌شود و همین موجب می‌شود تا این انتقال سرعت بیشتری داشته باشد.

در تصویر زیر نمونه‌ای از ویژگی canonical در عمل دیده می‌شود:
تاثیر محتوای تکراری برروی سئوی وب سایت - 7
در اینجا نگاهی به BuzzFeed می‌اندازیم که از Rel=canonical برای تطبیق پارامترهای ULR استفاده کرده است (از ردیابی کلیک استفاده‌شده است). در این ULR می‌توان به دو صفحه رسید، Rel=canonical کمک می‌کند تا تمام محتوای پیوندهای دیگر به لینک یا پیوند اصلی هدایت شوند.

متا تگ Robots، نو ایندکس (NOINDEX)
یکی از تگ‌های مهم و کاربردی در برطرف کردن مشکل محتوای تکراری، متا تگ روبوتز است، زمانی که از دستور Noindex استفاده می‌کنیم به موتور جستجو می‌گوییم که این صفحه را ایندکس نکن. این متا تگ قابلیت اضافه شدن به ابتدای HTML را دارد. با اضافه شدن این دستور صفحه موردنظر به صفحه اصلی هدایت می‌شود.

فرمت کلی
تاثیر محتوای تکراری برروی سئوی وب سایت - 8
متاتگ روبوتز به موتورهای جستجو اجازه می‌دهد به لینک‌هایی داخل صفحات بخزند ولی این لینک‌ها را از شاخص‌های تکراری دور می‌کند. صفحات تکراری باید قابلیت خزیدن داشته باشند و این موضوع نکته بسیار مهمی است، حتی اگر شما به گوگل دستور ایندکس نکردن صفحه را داده باشید، گوگل همیشه در رابطه با ایجاد محدودیت برای عدم دسترسی خزنده‌ها به صفحات وب‌سایت هشدار داده است. (موتورهای جستجو این قابلیت رادارند که همه‌چیز را زیر نظر داشته باشند، تا زمانی که کاربران کدهای اشتباهی وارد کنند و موتور جستجو را در موقعیت مبهمی قرار دهند.)

استفاده از این متا تگ یک راه‌حل خوب برای حل مشکل محتوای تکراری است.

دامنه‌ اصلی و پارامترها در کنسول جستجوی گوگل
کنسول جستجوی گوگل به شما اجازه می‌دهد تا دامنه اصلی را برای سایت خود انتخاب کنید و از ربات Googlebot برای بررسی پارامترهای مختلف در تعیین ULR استفاده کنید.
تاثیر محتوای تکراری برروی سئوی وب سایت - 9
برای حل مشکل محتوای تکراری عوامل زیادی را باید در نظر داشت، اما استفاده از دامنه مناسب با رعایت استاندارها هم راه‌حل مناسبی برای جلوگیری از این مشکل است.

یکی از مسائل و مشکلات اصلی در حل مشکل محتوای تکراری، استفاده از روش‌هایی است که فقط در گوگل به نتیجه می‌رسد. هر روشی که در گوگل برای حل این مسئله گرفته می‌شود، در موتورهای جستجوی دیگر مثل بینگ جواب نمی‌دهد و فقط خزنده‌های گوگل مشکل محتوای تکراری را برای شما حل می‌کنند. استفاده از ابزار وبمستری هر موتور جستجو کمک می‌کند تا مشکل محتوای تکراری در موتورهای جستجو دیگر هم برطرف شود.

روش‌های دیگر برای برطرف کردن مشکل محتوای تکراری

  1. زمانی که لینک‌های داخلی وب‌سایت را تنظیم می‌کنید، تنظیم هماهنگ و یکپارچه را در نظر داشته باشید. به‌عنوان‌مثال اگر یک ابزار وبمستری تعیین کرد که نسخه کانونیکال دامنه شما www.example.com است، تمام لینک‌های داخلی باید از الگوی http://www.example.com پیروی کنند. نباید از نمونه‌ای مثل http://example.com استفاده کرد. (در آخرین مثال به عدم وجود WWW توجه کنید).
  2. زمانی که در حال تهیه محتوا هستید، مطمئن شوید که لینک‌های داخل متن به محتوای اصلی لینک داده می‌شوند و از ULR جدیدی برای این لینک دادن استفاده‌نشده است.
  3. برای مطمئن شدن از عدم تکراری شدن محتوا، اصول سئو را در مطلبتان در نظر داشته باشید. اضافه کردن ویژگی rel=canonical به صفحات هم باعث می‌شود تا هرگونه تلاشی برای کپی کردن محتوایتان خنثی شود.

تاثیر محتوای تکراری برروی سئوی وب سایت - 10
بسیاری از اسکرپترها بر روی کدهای HTML فعالیت می‌کنند، با استفاده از تگ rel=canonical نیازی به نگرانی در رابطه با این موضوع هم نیست چون این تگ محتوای اصلی را از محتوای کپی شده متمایز می‌کند.

 

منبع: هاست ایران

 

لینک کوتاه این مطلب: 



تصویر امنیتی